Thursday, September 3, 2009

Hari ke 13

Salam

Hari ke 13...kehabisan idea nak masak apa.....request by Mr.Hb...roti jala Ya Allah...aku bukan biasa buat roti jala ni...tapi try test je lah...amik resipi kat blog K.Nor...tp tak le buat 2 cwn tepung...kalo 2 cwn sape nak hbskan....buat 1 cwn tepung...dpt le sorang 5 keping....kuah plak...lebihan dalca berbuka hari ke 12...masih elok syg nak dibuang...rezeki di bulan Ramadhan ni melimpah...jd panaskan aje dalca....jimat n tak membazir.


Roti jala n kuah dalca...tak berapa cantik jala nye...

Spageti goreng Simple

Aku masak juga spagethi goreng simple....main campak2 je ni...kalo ada org ty camne nak buat mula le dok fikir apa yang aku masukkan...slalunya buat spageti ni when aku dah takde idea nak masak...but aku paling suka spageti masak cam ni....letak cili skit bg pedas2 kena le ngan tekak kita....
anyway bg yg nak try resepi campak2 ni...silakan...
Spageti Goreng Simple aka Campak2....
Bahan2nyerrrrr
  • 1 labu bwg besar di dadu
  • 2 ulas bawang putih diketuk aje
  • 1 biji tomato
  • 1 biji cili kering dipotong halus
  • 2 biji cili padi diketuk/dipotong
  • Mix Vege secukupnya....(ikut suka)
  • 2 keping daging burger (boleh ganti ayam/seafood)
  • Garam secukup rasa
  • Lada hitam/putih
  • Minyak zaitun untuk menumis (minyak apa pun ok)...nak sedap minyak zaitun le
  • Spageti yang telah direbus n tos

    Cara-caranya
  • Panaskan minyak....masukkan bwg putih tumis hingga nak bau
  • Masukkan daging burger n bawang besar goreng sehingga daging betukar masak n bwg besar layu...
  • Masukkan cili kering n cili padi
  • Masukkan spageti n gaulkan
  • kemudian masukkan mix vege,garam n lada
  • goreng seketika n boleh dihidangkan....makan semasa panas...baru best
Spageti ni kalo ada cheese lagik best....Mr.Hb suka mkn ngan mozarella or parmesan cheese......

Tu je lah menu untuk ari semalam....ari ni bebuka kat luar...mlm ni aku update ek....

Regards
Rozee

No comments:

Post a Comment